Blog_watIsGoed

Afgelopen week sprak ik met twee startende hondenprofessionals. Ze hebben mooie idealen over wat ze willen betekenen voor honden en voor mensen met hun hond. Leergierig, nieuwsgierig, optimistisch, enthousiast…woorden die bij dit tweetal van toepassing zijn. Ik geniet enorm van zoveel drive en positiviteit.

Ik vroeg hen “wat maakt volgens jullie een hondenprofessional goed?” Het was even stil, de vrolijke blikken werden serieus en bij beiden schoten overduidelijk allerlei gedachten door hun hoofd. Dat begreep ik wel. Want wat is ‘goed’? Wanneer kun je zeggen dat je goed bent in je vak? Of wanneer is iemand anders goed?

Er zijn mensen die beweren dat ze keigoed zijn, gewoon zo, zonder blikken of blozen en dat terwijl daarvan nergens een bewijs te vinden is. Ook zie ik mensen die wel even willen laten zien dat ze goed met honden zijn; dat zijn de types waar ik ver vandaan blijf. Ook zie je, zeker op social media, de mooiste berichten voorbij komen, die ook nog hout snijden. Echt goed onderbouwd en prima theorie, maar als ik de persoon in kwestie ontmoet, blijken het vooral mooie woorden te zijn. Woorden versus daden. Het zijn twee heel verschillende dingen: ‘zeggen dat je iets bent of daadwerkelijk iets zijn’.

De startende collega’s spraken hun bewondering uit voor hondenprofessionals die zichtbaar zijn op social media. Ze droomden een beetje weg bij het idee ooit zoveel bekendheid te hebben in hondenland. Maar toen ik hen vroeg of de gemiddelde hondenbaas geïnteresseerd zou zijn in die bekendheid en behoefte zou hebben aan de mooie verhalen, landden ze al snel weer op de grond. Nee natuurlijk niet, de meeste hondenbazen willen gewoon leren hoe ze een fijne band met hun hond op kunnen bouwen, was hun reactie.

En dat was de aftrap voor een interessant gesprek, waarbij we al vrij snel tot de conclusie kwamen dat we alleen aan iemand die ‘goed is’ onze eigen honden zouden toevertrouwen. Dit maakte glashelder dat ‘goed zijn’ heel persoonlijk is en afhankelijk van de wensen van je klant.

Want hoe mooi je zichtbaarheid ook is en hoe groots je woorden ook zijn, waar het om gaat is dat je de vertaalslag kunt maken naar de praktijk. Dat de hondenbaas, jouw klant, handvatten krijgt waarmee hij aan de slag kan. Op een manier die bij hem past, die bij zijn hond past en waarvan zij samen, in harmonie, een hondenleven lang van kunnen genieten.

Je bent pas goed als je klant tevreden is. In ons vak is de klant de mens met de hond, maar misschien nog wel meer de hond zelf. Als deze relaxt en tevreden in contact is met zijn baas en graag de samenwerking aangaat dan weet je dat je dat jouw begeleiding, advies of training goed is geweest.

De startende collega’s werden door deze inzichten nóg enthousiaster over het mooie werk wat op hen wacht. Hun dromen waren in dit gesprek aangescherpt: goed worden door goed te doen. En daar kan ik me alleen maar bij aansluiten.

 

Marleen

 

Marleen van Baal is coach voor hondenprofessionals.
Wil je reageren op dit artikel of heb je een onderwerp dat wat jou betreft wel eens uitgelicht mag worden? Mail dan naar marleen@hondzakelijk.nl.
Volg voor HondZakelijke InZichten de Facebookpagina HondZakelijk.

Wat is goed?

You May Also Like