Een tijdje geleden werd ik gebeld door iemand uit mijn dorp. Ze heeft sinds kort een herplaatser en ze wil graag leren hoe ze meer contact met hem kan krijgen. In het gesprek werd duidelijk dat zij en haar hond baat zouden hebben bij een hondenschool met veel persoonlijke aandacht. Ik verwees haar door naar een collega die zo werkt.
Kort daarna werd ik gebeld door een collega uit de regio of ik ruimte had voor een klant van hem. Een man en zijn herder volgen speurlessen bij hem, maar die twee hebben totaal geen match met elkaar. Mijn collega had van alles geprobeerd om mens en hond met elkaar te laten verbinden. Zonder resultaat. Hij wist zeker dat klant en hond bij mij wel de klik konden maken.
Twee voorbeelden van samenwerken tussen zelfstandig ondernemers waar ik heel blij van word. En waar ik een groot voorstander van ben. Sterker nog: als coach voor hondenprofessionals en als ondernemer in de hondenbranche promoot ik het verbindend ondernemen nadrukkelijk.
We hebben elkaar zoveel te bieden. Waar de één goed is in groepslessen, is de ander een echte één op één instructeur. Ook focus op techniek of focus op contact kan net het verschil maken in wat de klant nodig heeft. Het is mooi om te zien hoe veel hondencollega’s een eigen stijl ontwikkelen. Dat ze zich onderscheiden van andere aanbieders door nadrukkelijk een eigen weg te kiezen. Geen algemeen verhaal, maar een eigen visie en soms zelfs een eigen methode. In heldere bewoordingen kun je op hun website en in hun berichten op social media zien waar zij voor staan. Dat juich ik toe. Hoe meer keuze er is hoe beter de klant bediend kan worden.
Maar ook: hoe beter wij als hondenprofessionals kunnen doorverwijzen. Specialisatie in bepaalde activiteiten geeft de klant flink wat diepgang in de training. Als jij iets wel kan, maar er niet uitmuntend in bent, verleen je de klant een grote dienst als je hem doorverwijst. Dat vraagt natuurlijk wel de nodige zelfreflectie en je moet daar zeker je ego voor opzij kunnen zetten. Maar hé…laten we eerlijk zijn: het gaat hier niet om jou. Het gaat in ons werk om de hond en de hond en zijn mens. Als deze, op een manier die bij hen past, een goede relatie opbouwen, de sterren van de hemel samenwerken of prijzen binnenhalen op wedstrijden in welke sport dan ook, dan hebben we ons werk goed gedaan. “We” inderdaad. Want ook als jij niet hun trainer bent, maar hen wel hebt doorverwezen, ben je onderdeel van het geheel. Een goede doorverwijzing is net zo waardevol als een goede begeleiding. Daarmee kies je voor wat het beste is voor de klant.
Zorg dat wat je aanbied van hoog niveau is. Weten waar je kracht ligt, maar ook weten wat je beperkingen zijn, onderstreept je professionaliteit als hondenprofessional en als ondernemer. Profileer je positief bij je collega’s en waardeer hen op wat zij inbrengen. Dát is verbindend ondernemen en dat maakt ons hondenprofessionals samen sterk. Daar krijg je hele tevreden klanten van, mens én hond!
Marleen
Marleen van Baal
HondZakelijk
Coach voor hondenprofessionals
#maakwerkvanjehondenwerk
Oorspronkelijke artikel voor LosVast 04/2019
Foto: Rob Wensveen, Dear Dog Photography